onsdag 9. april 2014

Mine betraktninger

Det nærmer seg dato for innlevering av oppgavene i forbindelse med nettstudiet. Siste innlegget i bloggen skal skrives, så er det bare å levere inn oppgavene på Fronter. Dette studiet har vært både lærerikt og interessant. Jeg skal ærlig innrømme at jeg følte meg "avmektig" etter samlingen på Uin. Emnet læringsressurser på nettet var ukjent terreng for meg. Jeg hadde bare brukt enkle ressurser som f.eks. YouTube, Skype og It's learning før jeg startet på dette stuidet, og all informasjonen vi fikk i løpet av en og en halv dag på Uin tok nesten motet fra meg. Det var tre omfattende oppgaver som skulle gjøres på kort tid og jeg skulle sette meg inn i mange nye læringsressurser.....hvordan skulle jeg få tid til dette, tenkte jeg. Etter å ha fått lest litt i de tre bøkene som var på pensumslista ble nysgjerrigheten vekket og jeg fikk lyst til å teste ut noen nye digitale ressurser som jeg fant på nettet. Dette ble starten til en spennende reise inn i den digitale verden. Ikke hadde jeg ant at det fantes så mange flotte ressurser som jeg plutselig skjønte at jeg kunne bruke i undervisningen. Studiet har vært lærerikt. Jeg har fått et annet syn på undervisning. Elevene kan lære på mange forskjellige måter, og digitale læringsressurser kan virke motiverende og skape mer interesse for faget. Jeg gleder meg nå til å få tid til å prøve ut disse ressursene i klassen.

1 kommentar:

  1. Dette var godt å lese. Stor kreditt for din evne til å ta inn i din tenking nye perspektiv på læring og i din praksis muligheter med IKT. For at elevene skal ønske ville gjøre jobben sin – ta ansvar for egen læring – må vi lærere etter beste evne legge til rette for variasjon og aktiv læring med relevante "læringsredskaper", herunder digitale, knyttet til meningsfulle, autentiske oppgaver der de opplever mestring. Stortingsmeldinga (nr. 22 2010-2011) heter Motivasjon – Mestring – Muligheter. Mine tre M-er er Mening – Motivasjon – Mestring. Det er det med mening som er lærerens evige utfordring – hvordan koble det skolske fra læreplanen til elevenes verden. God bruk av IKT vil ofte kunne bygge bru.

    "For det første må skolen møte elevene og deres fortrolighet med digitale medier på en slik måte at den bygger bro til barnas liv". (http://www.regjeringen.no/nb/dep/kd/tema/grunnopplaring/satsingsomrader/program-for-digital-kompetanse-.html?id=279659)

    SvarSlett