mandag 24. mars 2014

Blogg i undervisningen

Etter å ha lest om bruk av blogg i undervisningen, ser jeg at dette er noe jeg har lyst til å prøve ut på mine elever i engelsk- klassene på Bodø videregående skole. Hvordan jeg kan bruke blogg i DÅS er jeg litt mer usikker på. Årsaken til dette vil jeg komme tilbake til senere i dette innlegget. Skal man bruke blogg i undervisningen er det visse kriterier som må ligge til grunn hvis dette skal bli et vellykket prosjekt. For det første må læreren inneha den kompetansen det kreves for å innføre bloggskriving som en arbeidsmetode i faget. I litteraturen som jeg har lest om blogging i undervisningen, blir det påpekt at lærerens kunnskap om å opprette blogg og bruke blogg kanskje er den mest avgjørende faktoren for at elevene skal få et vellykket møte med denne nye læringsressursen. Selv føler jeg meg som en nybegynner enda, og jeg trenger mer tid til å teste ut denne læringsressursen før jeg setter igang med blogg i undervisningen. Jeg ser visse fordeler med å bruke blogg i undervisningen. Som engelsklærer i yrkesfaglige klasser, får jeg ofte inntrykk av at elevene finner faget tørt og kjedelig. Selv om vi prøver å bruke nettoppgaver både på hjemmesiden til engelskboken og på ndla.no, så ser jeg at mange av elevene er inne på sosiale medier som facebook og twitter i timene. Dette er nettsider som er mye mer interessante for elevene, og som derfor virker som en magnet på dem. Ved å ta flere sosiale medier i bruk i undervisningen, tror jeg at flere elever vil være mer tilstede i undervisningen, og at de synes timene vil bli mer givende. Marshall McLuhan mener at "it is only too typical that the 'content' of any medium blinds us to the character of the medium" (Krokan 2012:71). Dette tror jeg stemmer! Personlig har jeg ikke tenkt tanken, eller sett hensikten med å bruke blogg i undervisningen før jeg startet på denne utdanningen. Dette var et ukjent landskap for meg, og tanken på hvordan jeg kunne anvende blogg i engelsk-undervisningen hadde ikke falt meg inn. I dag sitter jeg med flere ideer som jeg med tiden kan tenke meg å prøve ut. Arbeidsprosesser må endres, - som lærer må jeg tenke nytt. Ved å la elevene skrive blogg og kommentere hverandres blogginnlegg på engelsk, vil de få god skrivetrening. Ved å variere temaene som de skal diskutere, vil de få trening i å skrive dagligtale så vel som et mer formelt språk alt etter hvilke kriterier jeg setter for oppgaven som skal diskuteres. Dette vil nok oppleves som mer engasjerende for elevene og mer "up to date". Vi har beveget oss inn i "deres verden". Sosiale medier er elevenes hjemmebane. De skal uttrykke sine meninger, alle kan lese dem og kommentere dem. Kanskje kan dette virke skremmende på elever som er svake i engelsk og har mange skrivefeil. Vil disse elevene få kommentarer fra andre, eller vil deres kommentarboks alltid være tom noe som vil føles som et nederlag for denne elevgruppen. Dette minner meg nok en gang på at det er viktig å tenke igjennom hensikten med blogg-skrivingen og hvordan man skal håndtere slike situasjoner. Når det gjelder bruk av blogg i DÅS, så er jeg mer usikker på hvordan jeg kan legge dette opp. Jeg har 60 elever som alle befinner seg på forskjellige faglige nivå. Her ser jeg for meg at de fremmedspråklige elevene som har dårlige engelsk-kunnskaper vil falle utenfor. Kanskje kvier de seg for å skrive blogg/kommentere andres blogg på grunn av at de nesten ikke klarer å ordlegge seg på engelsk. En mulighet kan derfor være å opprette mindre blogg-grupper der elever på omtrent samme nivå kan delta. Da vil det kanskje bli mindre "farlig" for de svake elevene å skrive blogg som andre elever og lærere skal lese. Det finnes mange muligheter med blogg i undervisningen. Vi må omstille tankeprosessene og se på sosiale medier som hjelpemidler og læringsressurser. Dette vil nok ta litt tid for en lærer med 30 år i gamet, men jeg ser mulighetene og tror at å implementere sosiale medier i undervisningen vil være noe som kommer sterkere inn de nærmeste årene.

3 kommentarer:

  1. Ingen avsnitt! Merkelig. Vet ikke hva som har skjedd her, men jeg hadde laget "pene" avsnitt...De forsvant da jeg publiserte innlegget. Noen som vet hvorfor dette skjedde?

    SvarSlett
    Svar
    1. Hvis du limte inn fra Word, forsvinner avsnittene. Du kan redigere innlegget i blogger i ettertid - lage avsnitt.

      Slett
  2. Dette er god refleksjon om læring. Du har lært noe nytt når du tenker annerledes og endrer ditt beteende (praksis). Det kan virke som selve blogginga (opprette blogg, skrive innlegg basert på "pensum", egen erfaring og refleksjon, kommentere) har vært medvirkende til å gi deg de innsikter som du nå bruker til å utvikle en bedre (?) lærerpraksis der du tar i bruk sosiale medier. Da har blogge-eksperimentet vårt vært vellykket.

    Se min kommentar hos Frode om ulike måter å bruke blogg på. Kanskje kan/må du være redaktør og publisere elevenes sammensatte tekster som er kvalitetssikret (faglig og språklig) for å unngå uheldige "bivirkninger". Dette kan man også bruke nettsider til. Se http://ppuweb.weebly.com/b-klassen-2013.html for publiserte artikler skrevet av PPU-studenter.

    SvarSlett