torsdag 20. mars 2014

Engelsk grammatikk på YouTube


Nå er jeg i støtet med bloggskrivingen! To innlegg på samme dag er ganske bra, synes jeg!  Blogg er egentlig artig og interessant, men det tok litt tid før jeg ble komfortabel med dette sosiale mediet. Det var liksom noe inni meg som strittet imot, - jeg skulle skrive noe "vettugt" som mange andre skulle lese..det tok litt tid for å mote seg opp til dette.
Men når jeg først "tok laus", så gikk det bra.

I dette innlegget skal jeg skrive om hvordan man kan lære engelsk grammatikk ved hjelp av filmer på YouTube. Som engelsklærer til 60 elever i Den Åpne Skolen, retter jeg ca 20 innleveringer/prøver pr. uke. Etter å ha lest igjennom besvarelsene, må jeg skrive fyldige kommentarer til elevene slik at de vet hva de må jobbe mer med framover. Noen feil går igjen hos mange elever. Dette er f.eks. bøyning av verb, artikler, preposisjoner og stor bokstav.

I kommentarene prøver jeg å skrive reglene til det grammatiske problemet eleven har. En feil som ofte dukker opp hos mange elever er f.eks.  -s endingen i verb i presens i 3.person entall, - altså he walks, she writes o.s.v. En annen typisk feil som går igjen er bruken av ubestemt artikkel, a eller an. Når jeg ser at en elev sliter med grammatiske problemer, så prøver jeg på en enkel måte å forklare reglene. Dette gjøres skriftlig, og det tar mye tid. I tillegg er jeg ikke sikker på at alle elevene er like flinke til å lese kommentarene nøye nok til å forstå hva jeg prøver å forklare dem.

For en stund siden kom jeg over flere filmer på YouTube som tar for seg grammatikk-regler for engelsk. Jeg sjekket fire-fem filmer, og likte det jeg så. Her blir reglene for verb, artikler, preposisjoner o.l. forklart på en nøye og strukturert måte av en engelsktalende person. Å se en slik video istedet for å lese mine forklaringer, er nok mer interessant og kanskje mer forståelig for mange av elevene mine. De skjønner nok forklaringene på filmen bedre enn å måtte "tolke" det jeg skriver i kommentarene til dem. I nær framtid kommer jeg til å prøve dette ut på nettelevene mine. I stedet for å forklare grammatiske regler skriftlig, vil jeg legge ved en link til en YouTube-video som er illustrerende og mer "spennende".
Nedenfor kan dere se en filmsnutt som viser hvordan bruk av artikler (ubestemt og bestemt) på engelsk blir forklart .

<iframe width="560" height="315" src="//www.youtube.com/embed/3zJQoQLCeNo" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>

1 kommentar:

  1. Igjen et godt innlegg til glede og nytte for mange, lærere og elever. Du er flinkt til å beskrive kontekst og erfaringer og får dermed tydelig frem det behovet slike video-forklaringer kan dekke. Dame-læreren er flink, hun er tydelig, og hun blunket til meg. Ikke verst.

    SvarSlett