torsdag 20. mars 2014


Digitale læringsressurser

Som engelsklærer i Den Åpne Skolen har jeg 60 elever som bor rundt omkring i Nordland fylke, - fra Brønnøysund i sør til Narvik i nord. De fleste av disse elevene har ikke gått på skole på flere år, og de føler at mye av engelsken er blitt borte i løpet av disse årene. I tillegg til de norske elevene har jeg flere fremmedspråklige elever, og mange i denne elevgruppen har dårlig grunnlag i faget fra sitt hjemland. Dette gir meg som lærer en stor utfordring. Jeg har liten direktekontakt med elevene mine. Kontakten foregår for det meste via e-post, og de eneste gangene jeg "ser" elevene mine er når vi har muntligprøver på Skype.

Jeg vil så gjerne hjelpe elevene som sliter i faget, og som føler seg usikker når du må snakke engelsk. De trenger alle å utvide ordforrådet sitt for å klare "å løfte" språket til et litt avansert nivå. Men når jeg ikke får møtt elevene i en klasseromssituasjon, så må jeg som lærer prøve å legge til rette for andre undervisnings-måter der elevene selv kan jobbe med gloser og grammatikk. Jeg har brukt mye på å tenke ut hvordan jeg kan gjøre dette, og jeg har vært aktivt inne på nettsteder for å teste ut metoder som vil egne seg for mine engelskelever.

For en tid siden kom jeg over læringsressursen Quizlet (www.quizlet.com). Dette er et slags "spill" som gjør glose-puggingen mer lystbetont. Jeg prøvde først ut denne læringsressursen på mine elever i byggfagklassene på Bogø vgs, og dette var noe de likte godt. Quizlet ble utviklet av 15-åringen Andrew Sutherland i 2005. Han hadde fått i lekse å pugge de franske navnene på 111 dyr. Dette syntes han virket uoverkommelig, og tenkte at det måtte finnes en smart måte å lære de 111 navnene på. Slik ble altså Quizlet til.

Quizlet er gratis, men man må opprette en brukerkonto eller logge seg inn via Facebook for å få tilgang til spillet. Man trykker så på "Create a set" og angir hvilket språk man ønsker. Deretter legger man inn ordene som elevene skal øve på, - disse skrives både på norsk og engelsk. Så er det bare å sette igang.



Det finnes seks forskjellige måter å øve på glosene på:
1) Flashcard modus
2) Speller modus
3) Learn modus
4) Test modus
5) Scatter
6) Space race

Alle elevene må starte med "Flashcards". Her får elevene se ordene både på norsk og engelsk og de kan høre hvordan ordene uttales. Når de føler at de husker ordene (skrivemåte + betydning), kan de gå over til neste nivå. Av erfaring vet jeg at det siste nivået i spillet, "Space race" er mest populært. Nå kommer de engelske ordene på løpende bånd over PC-skjermen og elevene må skrive den norske betydningen av ordet før det forsvinner ut av skjermen. Det blir et slags kappløp med tiden, og elevene får poeng for hvert ord de klarer.Dette trigger konkurranseinstinktet til elevene, og de kan også konkurrere med hverandre og se hvem som får mest poeng i klassen.

Alt i alt synes jeg dette er en smart måte for elevene å lære nye engelske ord på. Det er raskt å opprette et nytt sett med ord, og elevene skjønner fort hvordan spillet fungerer. Man kan bruke Quizlet  i tilpasset opplæring. Alle elevene trenger ikke å ha de samme ordene, og spillet kan dermed tilpasses den enkelte elev. Svake elever kan f.eks. ha enklere ord og færre ord.

Hvordan kan så nettelevene mine bruke dette spillet for å utvide ordforrådet? Jeg anbefaler de å plukke ut f.eks. ti ord fra gloselisten til en tekst og skrive ordene inn i Quizlet. Deretter bør de jobbe ei god økt med ordene på de forskjellige nivåene i Quizlet. Etter dette kan de gå over til å lese teksten i boka. Til slutt kan de tekste seg igjen på Quizlet for å se hvor mange av ordene de husker.

Jeg har hatt god erfaring med Quizlet. Elevene blir mer motiverte når de kan jobbe med interaktive oppgaver. I tillegg er dette en læringsressurs som alle føler de mestrer og har glede av å bruke. Jeg har ofte fått høre fra elevene at dette var en god måte å lære nye engelske ord på.

1 kommentar:

  1. Nå har jeg prøvd ut Quizlet litt. Det er et hyggelig bekjentskap. Oversiktlig brukergrensesnitt, mange (nok) muligheter, motiverende oppgaver.

    Du er også overbevisende i din beskrivelse av ressursen. Takk for et godt tips som alle språklærere burde bruke.

    SvarSlett